|
גיליון מס' 18. נוירו-חינוך: הקשר בין הגוף, הנפש והדעת |
| גילה ברגר |  |
| | המאמר מתאר את הוויכוח סביב יישום מדעי המוח בתחום החינוך ומסביר את הצורך בשימוש בממצאי מחקרים מתחום מדעי המוח לצד הפסיכולוגיה המסורתית. המחברים סוקרים את התפתחות מדעי המוח החינוכי בשנים האחרונות ומציינים את האתגרים העומדים לפני התחום. בנוסף לכך, הם מפרטים את הטענות הביקורתיות נגד המדע החדש ואף מציעים תשובות. בחלק האחרון המאמר עוסק בפרספקטיבות של התפתחות מדע המוח בעתיד ובהשלכותיו על מדיניות החינוך. |  |
| | המחברים מציגים את עקרונות התפיסה בדבר החשיבה הרגשית. לדבריהם, ממצאי מדע המוח מצביעים על הקשר ההדוק בין רגש לקוגניציה שפועלים במכלול אחד, כאשר רגש מקשר בין התחום הגופני לתחום השכלי. רגשות חיוניים כדי לבסס עליהם את תהליך קבלת ההחלטות ולהנחות אותו, הם מאפשרים יישום התהליכים הרציונליים בסביבה הממשית. המאמר מסביר את הצורך לשים דגש על פיתוח החשיבה הרגשית במערכות החינוך. |  |
| | המאמר מצביע על הקשר בין הגישה התרבותית-חברתית לחינוך שפותחה על ידי ויגוטסקי לבין ממצאים של נוירו-פסיכולוגיה מודרנית. במוקד המאמר עומדת התפיסה של "ארגון תהליכים פסיכולוגיים מחוץ לאזור קליפת המוח". מחברים מצביעים על חשיבות הסביבה החיצונית, כמו החברה והתרבות בעיצוב תפקוד מוחי. |  |
| | המאמר סוקר את הספרות המקצועית בתחום הנוירו-חינוך במשך שלושת העשורים האחרונים ומתמקד בשלושה יסודות - האתגרים העיקריים איתם מתמודד המדע החדש: יישום ממצאי מדעי המוח בתהליכי הלמידה בכיתה; אינטרדיסציפלינריות ויצירת שילוב בין הוראה של מקצועות שונים; יכולת ה"תרגום" של פרדיגמות הקשורות למדעים שונים. המחברים מפרטים את הוויכוחים המדעיים ומדברים על מסלולים של התפתחות עתידית ועל ההמלצות למדיניות בתחום יישום ממצאים מתחום מדעי המוח לתחום החינוך. |  |
| | המאמר מתמקד בהנחות הפילוסופיות העומדות מאחורי התפיסות של נוירו-חינוך בתחומים הקשורים ליחס בין נפש לגוף, לשאלת התודעה, לשילוב בין פרדיגמות דיסציפלינריות ולתרגום "שפות מדעיות" שונות לתחום החינוך. המחברים טוענים, כי לבירור הסוגיות הפילוסופיות הללו יש השלכות מעשיות על הקשר שבין המחקר בתחום מדעי המוח ליישומיו בתחום החינוך. |  |
| | המאמר דן בצורך למצוא פרדיגמה משותפת שתאפשר שילוב בין מדעי המוח לחינוך. הוצע להשתמש בעקרון הגמישות (plasticity) כבסיס לבניית פרדיגמה על-דיסציפלינרית. המחברים מתארים את חשיבות עקרון הגמישות בהתייחס לאוטונומיה, לפגיעות ולטיפוח חוסן. |  |
| | המאמר מציין את הממצאים העיקריים של מדעי המוח שיש להם פוטנציאל רב להשפיע על עיצוב ההוראה והלמידה במערכת החינוך ומפרט את ההשלכות שלהם על בניית תוכניות לימודים ויישומן. |  |
| | המחברים מדגישים את החשיבות של בניית קשר בין מדעי המוח להוראה ובוחנים את הבסיס הנוירולוגי מאחורי מתודות הוראה שונות, כמו למידה בזוגות, למידה פעילה, מיפוי מושגים, למידה מבוססת בעיות, הוראה מותאמת תרבות. |  |
| | מחברי המאמר מציגים ממצאים של מחקרים המגלים, כי פעילות פיזית מקדמת את הפעילות הקוגניטיבית ובין היתר מסייעת לשפר את הציונים של התלמידים במקצועות אקדמיים. במאמר נדונה מתודה פדגוגית של הפיכת שיעורים בבתי הספר לשיעורים המשלבים פעילות פיזית עם ביצוע מטלות לימודיות. מובאות תוצאות של מחקר הערכה של ההתערבות לתלמידי בתי ספר יסודיים בהולנד שנערכה על סמך עיקרון זה. |  |
| | המאמר דן בצורך לפתח את הדמיון חברתי-רגשי במערכת החינוך בכלל ובתוכניות לתלמידים מחוננים ובאבחון מחוננים בפרט. הוא מסביר את ההבדלים בין שתי מערכות המוח: רשת הקשב הניהולי ורשת ברירת המחדל ואת הצורך בפיתוח מאוזן של שתיהן. המחברים טוענים, כי דגש על טיפוח והערכת המיומנויות המנוהלות על ידי רשת ברירת המחדל עשוי לקדם את היצירתיות, ליצור חינוך שוויוני יותר, ממוקד בפיתוח כולל של אישיות הלומדים, כולל היבטים של יצירתיות ומוסר, ומבוסס על תרבותם. |  |
| | גיליון מלא |  |
|
|