| גילה ברגר |  |
|
| המאמר מפרט את היסודות של תפיסה רב-מערכתית של חוסן ומתייחס לגורמי חוסן עיקריים בקרב ילדים ובני נוער ברמת הפרט, המשפחה, בית הספר והקהילה, ובשלבים התפתחותיים שונים. מודגש הצורך למעורבות פעילה של המשפחה והקהילה בבניית החוסן של הילדים ובהעצמת בני הנוער באמצעות הכשרתם כסוכנים פעילים לניהול השלכות של אסון, זאת גם על רקע המשבר הנוכחי. |  |
|
| המאמר מביא תוצאות של מחקרים העוסקים בהשפעת ההדרה על הנפש ועל תחומים שונים של התפתחות. החוקרים טוענים, שהדרה פוגעת בהתפתחות השכלית והרגשית של בני אדם וכי יש לה השלכות קשות על כינון הזהות. הם מדגישים את הקשר ההדוק בין הזהות האישית לבין הזהות הקולקטיבית. |  |
|
| המאמר דן בהגדרת מונח החוסן ומתאר את חשיבותו לבניית תכניות התערבות המכוונות לילדים בסיכון. המאמר מפרט את העקרונות הבסיסיים של יישום תפיסת החוסן. |  |
|
| המאמר דן ברכיבים העיקריים הגורמים לכינון חוסן, תוך דגש על אוריינטציה פרו-אקטיבית. החוקרות מפרטות את ההשלכות שיש לתפיסת החוסן על פיתוח תכניות התערבות עבור ילדים בסיכון. |  |
|
| מחברי המאמר דנים במונח החוסן החינוכי וסוקרים את הספרות המחקרית בנושא. הם מתארים את הגורמים העיקריים המביאים ליצירת חוסן חינוכי ומציגים דגם להתערבות ואת האסטרטגיות המאפשרות לתלמידים לפתח חוסן. |  |
|
| מחברי המאמר סוקרים את התפתחותו של מחקר החוסן, תוך הדגשת היעדר בסיס תיאורטי מפותח של המונח. הם מציעים מסגרת תיאורטית חדשה, המשלבת בין התיאוריה של הון חברתי לתפיסת החוסן וטוענים, כי הון חברתי מהווה אחד הרכיבים המרכזיים לפיתוח חוסן בקרב ילדים השייכים לקבוצות מוחלשות. תפיסת ההון החברתי מזווית הראייה של חוסן מאפשרת לפתח דגם של פעילות לפיתוח הון אנושי בקרב ילדים מקבוצות מוחלשות. |  |
|
| המאמר סוקר את המחקרים המתייחסים לפיתוח חוסן בקרב ילדים בסיכון ומדגיש את הקשר בין הרכיבים השונים של ההתפתחות. המאמר נשען על הגישה הסביבתית ומנתח את משמעות המונח "נכסים התפתחותיים" הגורמים לפיתוח חוסן. במאמר מפורטים הנכסים ההתפתחותיים, החיצוניים והפנימיים, של ילדים ונטען כי הקניית נכסים התפתחותיים מסייעת לעלייה בהישגים הלימודיים ובתפקוד גם בבית הספר וגם מחוצה לו. |  |
|
| מחברי המאמר מסבירים מהי למידה חברתית-רגשית ומהם רכיביה. הם מראים את החשיבות של הלמידה החברתית-רגשית להתפתחות בריאה של ילדים ובני נוער ולפיתוח חוסן. מוצעות המלצות למדיניות חינוכית שתאפשר להפוך למידה רגשית-חברתית לכלי יעיל לפיתוח חוסן, בעיקר בהקשרי מצוקה. |  |
|
| המאמר סוקר דגמים של תוכניות חונכות לילדים בסיכון ובודק את השפעתן על התחומים השונים של התפתחות הילד, תוך הדגשת חשיבותן להצלחה לימודית. במאמר נדונות דרכים להתייעלותן של תוכניות חונכות. המחברים מציינים את הצורך בשיתוף פעולה הדוק בין השירותים השונים ומפרטים תנאים שיאפשרו להביא לידי ביטוי את מלוא הפוטנציאל של החונכות. |  |
|
| המאמר מברר מהן הפעילויות מחוץ לבית הספר המביאות להישגים לימודיים ומצביע על המאפיינים העיקריים שלהן. |  |
|
| המאמר מתבסס על מחקר שנעשה בקנדה בשנה האחרונה, שבחן את דרכי ההתמודדות של בני נוער עם הלחץ הנובע ממשבר הקורונה. אחת התוצאות המרכזיות של המחקר היא הקשר המשמעותי והמתמשך בין האינטראקציה במשפחה לשיפור במצב הבריאות הנפשית. נדונות דרכים של סיוע בהתמודדות עם השלכות המשבר על המצב הרגשי והנפשי. |  |
|
| המאמר משקף מחקר שנערך באוסטרליה ובחן את השפעת המשבר הנובע מקורונה-וירוס על המצב הרגשי והנפשי של בני נוער. זוהו הגורמים למצוקה וגורמים הגנתיים. בין היתר, ממצאי המחקר מלמדים, כי בקרב הצעירים מרבית הלחץ הפסיכולוגי נוצר לא בעקבות הפנדמיה, אלא כתגובה לצעדי הממשלה המגבילים את המגע החברתי וכי הידרדרות המצב הנפשי אצל הבנות משמעותית יותר מאשר אצל הבנים. נדונות ההשלכות של ממצאי המחקר על עיצוב המדיניות. |  |
|
| המאמר סוקר את השפעת המשבר הנוכחי על ילדים בסיכון, ומציין כי השפעה זו חמורה במיוחד ומביאה להרחבת הפערים החברתיים. מודגש הצורך בהתערבויות מנע, המבוססות על מעורבות המשפחה. מפורטים הצעדים שעשויים לסייע לשיפור המצב על רקע המשבר הנוכחי. |  |
|
| המאמר מתאר את ההשפעה הדיפרנציאלית של המדיניות הממשלתית בספרד למאבק בפנדמיה על ילדים מקבוצות אוכלוסייה שונות. נסקרים גורמי סיכון וגורמים הגנתיים ומודגש הצורך בקיום שגרה יום-יומית. נמצא כי השפעת הסגר הייתה חמורה במיוחד בקרב ילדים בסיכון ובעיקר בגילאים צעירים. השלכות אלה עלולות לפגוע במצבם הנפשי של הילדים גם בטווח הארוך. ממצאי המחקר מצביעים על הצורך למקד את אסטרטגיות ההתמודדות בעת הסגר בראש ובראשונה בקבוצות החלשות. |  |
|